Instagram - kuinka saada näkyvyyttä ja seuraajia?
Ensimmäisenä avatessasi jonkun instagram-tilin kiinnittyy huomiosi aina tilin ulkonäköön. Siksi tilin ulkonäön yhtenäisyyttä pidetään tärkeimpänä asiana katsojan näkökulmasta. Tilillä tulisi olla yhtenäinen teema jotta tili pysyy tunnistettavana ja persoonallisena. Lisäksi tilin tulee esiintyä sen omalla nimellä tunnistettavasti. Profiilikuvaukseen on hyvä kirjoittaa yrityksen/brändin nimi sekä linkki mahdollisilli kotisivuille ja yhteystiedot. Näin ulkopuolinen näkee heti mistä on kyse ja voi tutustua tiliin tarkemmin. Tässä on myös hyvä muistaa millaisia seuraajia tavoitellaan - mikäli kohdeasiakas on vain suomalainen voidaan kirjoittaa suomeksi, mutta mikäli yritys on kansainvälinen tai tavoittelee suurta määrää seuraajia tulisi tekstit kirjoittaa joko pelkästään englanniksi tai sekä englanniksi että suomeksi.
Laadukkaat kuvat ovat avainsana "luotettavuuteen", eli katsoja ymmärtää että tilin eteen nähdään hieman vaivaa eikä julkaista vain joitakin satunnaisesti räpsittyjä kuvia. Kuvissa on hyvä pyrkiä hyödyntämään luonnonvaloa sekä pysähtymään hetkeksi takkailemaan kuvakulmaa ja rajausta. Lisäksi kuviin on hyvä valita yhdenmukaiset filtterit jotka tekevät kuvista keskenään yhteensopivat. Hyviä appeja tähän ovat mm. VSCOcam ja Lightroom. Älä mieti miltä
Kun julkaiset kuvan, käytä asiaankuuluvia hastageja. Näin saat kuvasi näkymään sen tagin alle ja mahdollistat suuremman näkyvyyden. Hastageja ei kuitenkaan tulisi käyttää liikaa, vaan on todettu 5-15 olevan sopiva määrä per julkaisu. Mikäli sinulla on jo seuraajia niin voit luoda yritykselle oman hastagin jonka alle myös asiakkaat voivat tagata kuviaan ja näin saada lisähuomiota kuvilleen.
Tasainen julkaisutahti pitää seuraajien mielenkiinnon yllä. Mikäli päivität vain kerran vuodessa jonkun kuvan, ei sinun ole mahdollista kasvattaa seuraajamäärääsi tai markkinoida kanavalla. On laskettu 1-3 postauksen olevan sopiva määrä postauksia PÄIVITTÄIN. Jatkuva julkaisu ei kuitenkaan ole suositeltavaa, sillä silloin todennäköisesti spämmäät seuraajiesi etusivut.
Seuraajien yhtenäisyyden luominen ja keskustelun sekä vuorovaikutuksen herättäminen ovat tärkeitä. Herätä siis julkaisuissasi keskustelua, voit tehdä sen esimerkiksi mainitsemalla kuvatekstissä jonkin kysymyksen.
Ja viimeisimpänä - OLE LÄSNÄ. Päivitä säännöllisesti sekä vastaa seuraajiesi kommentteihin. Somekanavaa voi ajatella tietynlaisena työpaikkana - luo siitä sellainen johon ihmiset tulevat mielellään ja viihtyvät siellä.
Esimerkiksi Levin matkailun Instagram-tili, levilapland on esimerkki siististä ja harkitusta pohjasta. Kuvat ovat laadukkaita ja niihin on oikeasti nähty vaivaa muokkaamalla niitä hieman. Yritys markkinoi Lapin ainutlaatuista luontoa somen kautta. Yrityksellä on 44 tuhatta seuraajaa ja se päivittää tilillensä päivittäin.
Yrityksellä on oma hastag, #levilapland jonka alla on n. 77 tuhatta julkaisua aina perhekuvista julkkisten julkaisemiin kuviin. Lisäksi yrityksen kommentointi on aktiivista ja se tekee selkästi yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa boostatakseen näkyvyyttä - paikalliset yritykset sekä yhteistyökumppanit kommentoivat aktiivisesti toistensa kuviin ja herättävät keskustelua.
Kuvat yrityksen tilillä ovat otoksia ihan tavallisista arkipäiväisistä tilanteista joita Lapissa on, mutta kuitenkin harkittuja ja huolella valittuja. Tilistä huomaa että se on yhden ihmisen työpaikka joka näkee vaivaa sen viihtyvyyden eteen.
Laadukkaat kuvat ovat avainsana "luotettavuuteen", eli katsoja ymmärtää että tilin eteen nähdään hieman vaivaa eikä julkaista vain joitakin satunnaisesti räpsittyjä kuvia. Kuvissa on hyvä pyrkiä hyödyntämään luonnonvaloa sekä pysähtymään hetkeksi takkailemaan kuvakulmaa ja rajausta. Lisäksi kuviin on hyvä valita yhdenmukaiset filtterit jotka tekevät kuvista keskenään yhteensopivat. Hyviä appeja tähän ovat mm. VSCOcam ja Lightroom. Älä mieti miltä
Kun julkaiset kuvan, käytä asiaankuuluvia hastageja. Näin saat kuvasi näkymään sen tagin alle ja mahdollistat suuremman näkyvyyden. Hastageja ei kuitenkaan tulisi käyttää liikaa, vaan on todettu 5-15 olevan sopiva määrä per julkaisu. Mikäli sinulla on jo seuraajia niin voit luoda yritykselle oman hastagin jonka alle myös asiakkaat voivat tagata kuviaan ja näin saada lisähuomiota kuvilleen.
Tasainen julkaisutahti pitää seuraajien mielenkiinnon yllä. Mikäli päivität vain kerran vuodessa jonkun kuvan, ei sinun ole mahdollista kasvattaa seuraajamäärääsi tai markkinoida kanavalla. On laskettu 1-3 postauksen olevan sopiva määrä postauksia PÄIVITTÄIN. Jatkuva julkaisu ei kuitenkaan ole suositeltavaa, sillä silloin todennäköisesti spämmäät seuraajiesi etusivut.
Seuraajien yhtenäisyyden luominen ja keskustelun sekä vuorovaikutuksen herättäminen ovat tärkeitä. Herätä siis julkaisuissasi keskustelua, voit tehdä sen esimerkiksi mainitsemalla kuvatekstissä jonkin kysymyksen.
Ja viimeisimpänä - OLE LÄSNÄ. Päivitä säännöllisesti sekä vastaa seuraajiesi kommentteihin. Somekanavaa voi ajatella tietynlaisena työpaikkana - luo siitä sellainen johon ihmiset tulevat mielellään ja viihtyvät siellä.
Esimerkiksi Levin matkailun Instagram-tili, levilapland on esimerkki siististä ja harkitusta pohjasta. Kuvat ovat laadukkaita ja niihin on oikeasti nähty vaivaa muokkaamalla niitä hieman. Yritys markkinoi Lapin ainutlaatuista luontoa somen kautta. Yrityksellä on 44 tuhatta seuraajaa ja se päivittää tilillensä päivittäin.
Yrityksellä on oma hastag, #levilapland jonka alla on n. 77 tuhatta julkaisua aina perhekuvista julkkisten julkaisemiin kuviin. Lisäksi yrityksen kommentointi on aktiivista ja se tekee selkästi yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa boostatakseen näkyvyyttä - paikalliset yritykset sekä yhteistyökumppanit kommentoivat aktiivisesti toistensa kuviin ja herättävät keskustelua.
Kuvat yrityksen tilillä ovat otoksia ihan tavallisista arkipäiväisistä tilanteista joita Lapissa on, mutta kuitenkin harkittuja ja huolella valittuja. Tilistä huomaa että se on yhden ihmisen työpaikka joka näkee vaivaa sen viihtyvyyden eteen.
Kommentit
Lähetä kommentti