Yrityksen facebook markkinointi - miten ja milloin?

Yrityksillä on aina jonkinlainen suunnitelma markkinointiin - eli markkinointistrategia. Siihen voidaan sisällyttää niin sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi kuin kaduilla jaettavat flyerit.

Koska some on vielä suhteellisen uusi lisäys markkinointiin, ei yrityksillä ole aina selkeää suunnitelmaa miten esimerkiksi Facebook-markkinointi asennoituu juuri heidän markkinointistrategiaansa ja mitä siltä odotetaan. On selkeää että esimerkiksi yrityksen radiomainoksella tavoitellaan uusia asiakkaita sillä että mainosrallatus saadaan ihmisten päähän ja tämän seurauksena ihmiset perehtyvät yrityksen toimintaan.

Kuvahaun tulos haulle facebook mainonta


Tärkeintä on miettiä, kenet haluaa tavoittaa markkinoinnilla Facebookissa? Haluaako yritys lisätä asiakaskuntaa ja tavoittaa uusia asiakkaita vai haluaako se tarjota jo olemassaoleville asiakkaille lisätietoa ja sitomaan heitä yritykseen tiiviimmin? Mikäli tavoitellaan uusia asiakkaita tulee markkinoinnin olla informatiivista jolloin asiakas saa tiedon tuotteesta ja hänelle tulee tunne että tarvitsee sen. Jo olemassaolevien asiakkaiden kohdalla tärkeintä on lisätä tietoa jo olemassaolevasta tuotteesta ja palvelukonseptista. Usein Facebook-sivujen mainonta kohdentuu juuri jo näihin olemassaoleviin asiakkaisiin jotka ovat kiinnostuneita yrityksen toiminnasta ja haluavat pysyä ajantasalla esimerkiksi käyttökokemuksista ja uusista tuotteista. Ihmisen sitouttaminen yritykseen  on tärkeä osa markkinointia, sillä silloin mainos ei vain vilahda ihmisen ohi vaan jää oikeasti mieleen.

Mieti jo etukäteen, miten haluat että ihmiset reagoivat mainokseesi?  Haluatko että päivityksestä tykätään tai jaetaan? Tarjouksessa oleva tuote ostetaan? Postituslistalle liitytään? Kun olet selvittänyt miten haluat ihmisten reagoivan voit suunnitella mainosta. Mikäli haluat näkyvyyttä eli tykkäyksiä ja jakoja, voit järjestää esimerkiksi kilpailun tyylillä "tykkää ja jaa niin olet mukana ämpärin arvonnassa" ja saada tällä näkyvyyttä.  Jos taas haluat ohjata ihmiset suoraan verkkosivustolle esimerkiksi ostamaan jonkin tuotteen, voit linkittää sen suoraan mainokseen ja lisätä vaikka koodin ilmaiseen postitukseen.

Facebookin yritystili mahdollistaa mainonnan kohdentamisen automaattisesti. Kohderyhmä voidaan valita esimerkiksi asuinpaikkakunnan mukaan, sivuilla vierailleiden mukaan, iän, sukupuolen tai lähestulkoon minkä vain luokiteltavan asian mukaan. Voit myös boostata mainoksiasi asentamalla niille budjetin, jonka avulla voit nostaa mainostasi suuremman väen näkyvyyteen ja sponsoroitu-kohokohtiin. Pienellä maksulla voit myös sijoittaa oman Facebook-mainoksesi näkymään myös Instagramissa, jolloin klikkauksella pääsee suoraan sivustolle. Facebookin statisticcien avulla on helppo seurata kuinka monta mikäkin mainos on saavuttanut ja moniko ihminen on sen avulla ohjautunut seuraavalle sivustolle.

Facebook-mainonta voi olla parhaimmillaan täysin maksutonta. Parhaimmillaan saat uskollisia seuraajia ja tykkääjiä joiden avulla saat mainoksillesi näkyvyyttä täysin maksutta!


TUI Suomen Facebook on hyvä esimerkki toimivasta markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. 5 miljoonalla seuraajalla on helppo saada näkyvyyttä kun siihen lisää vielä erilaiset kampanjat sekä sponsoroidut mainokset. Koska yritys on kansainvälinen, on sivut mahdollista nähdä pohjoismaisilla kielillä ja sen lisäksi englanniksi.

Yrityksen tekstit ovat selkeitä ja helppolukuisia ja niihin on aina lisätty selkeät ja laadukkaat kuvat/videot. Päivityksissä on päivitetty hyvin ajankohtaisia asioita, esimerkiksi maaliskuun räntäsäteen aikana on markkinoitu "Kyllästyttääkö harmaus ja räntä? Kurkkaa äkkilähdöt aurinkoon"-teemalla. TUI on myös kohdentanut oman markkinointinsa tiettyisin kohteisiin erilaisilla kuvilla, esimerkiksi vanhempien suosimissa lomakohdekuvissa on erilainen tilanne + mallit kuin perheiden suosimissa.

Facebook-sivuilla esitellään myös yrityksen eri kohteita ja asiakaskokemuksia säännöllisesti. Näiden kommenteissa yleensä herää keskustelua jossa yritys on aktiivisesti itsekin mukana ja vastaa kommentteihin.

Kuvahaun tulos haulle tui kampanja

Arvonnat/tarjouskampanjat ovat yrityksen mainonnassa suuressa roolissa. TUI osallistuu aktiivisesti erilaisiin kampanjoihin (Black Friday, sunnuntaisale tms.). Kaikki mainokset ovat myös nähtävissä muilla somekanavilla (Instagram ja yrityksen omat nettisivut) jotta näkyvyys voidaan taata.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tehtävä 1a, sosiaalisen median sovellukset

Instagram - kuinka saada näkyvyyttä ja seuraajia?

Erilaisten sovellusten käyttö apuna markkinoinnissa